تابش

ساخت وبلاگ

ساعت

هفت مزیت شگفت انگیز روزه برای سلامتی

۱- خرما

گرچه خوردن خرما توسط روزه داران در هنگام افطار بیشتر برای بجا آوردن سنت پیامبر(ص) می باشد، اما این میوه برای سلامت بدن فواید زیاد دیگری نیز دارد. یکی از مهمترین نکات در زمان روزه داری، دریافت مقدار مناسب انرژی است. هر دانه خرما به طور متوسط ۳۱ گرم کربوهیدرات را در خود دارد  و یکی از بهترین غذاهایی ست که می تواند در این مورد به شما کمک کند.

خرما همچنین یک منبع غنی فیبر است که به بهبود کارایی دستگاه گوارش در طول رمضان کمک می کند. علاوه بر آن خرما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، منیزیم و ویتامین B است و بنابراین واضح است که خرما یکی از بهترین میوه ها و از سالمترین آنهاست.

۲- بهبود عملکرد مغز

شکی نیست که اطلاع یافتن از اثرات مثبت روزه می تواند بر انگیزه روحی و معنوی شما بیفزاید، اما تأثیر رمضان در افزایش کارایی مغز مهم تر از آن چیزی ست که تصور می کنید. پژوهشی که در این باره توسط دانشمندان آمریکایی صورت گرفته، نشان داده است تمرکز ذهنی که در طول رمضان حاصل می شود، میزان پروتئین معروف به “عامل نوروتروفیک مشتق از مغز” را افزایش می دهد و باعث می شود بدن سلولهای مغزی بیشتری تولید کند، در نتیجه بهبود عملکرد مغز را به دنبال دارد.

به طریق مشابه، میزان هورمون کورتیزول که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند که پیامد آن، کاهش سطح استرس در طول رمضان و نیز پس از آن است.

۳- ترک عادتهای ناسالم

روزه ماه رمضان فرصتی عالی را برای ترک عادتهای مضر برای شما به وجود می آورد. عادتهای بدی مانند سیگار کشیدن و خوردن غذاهای شیرین نباید در ماه رمضان فرصت بروز پیدا کنند،  و چون شما در طول روز از مصرف آنها خودداری می کنید، بدن شما به تدریج با نبود آنها کنار می آید، تا جایی که این عادتها به کلی کنار گذاشته می شود. همچنین ترک این عادات هنگامی که در میان جمع هستید، آسانتر می شود، که فعالیتهای جمعی نیز از خصوصیات رمضان است.

قابلیت روزه در ترک عادتهای زیانبخش به قدری مهم است که سرویس سلامت ملی انگلستان نیز بر آن به عنوان یک زمان ایده آل برای ترک سیگار تأکید کرده است.

۴- پایین آمدن سطح کلسترول

همه ما می دانیم که کاهش وزن یکی از نتایج احتمالی روزه ی ماه رمضان است، اما در پشت صحنه تغییرات مفید دیگری نیز اتفاق می افتد.

تیمی از متصصان قلب در کشور امارات دریافتند افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند، از اثرات مثبت کاهش میزان چربی بهره مند می شوند، یعنی میزان کلسترول خون آنها کاهش می یابد. سطح پایین کلسترول باعث سلامت بیشتر قلب می شود و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاملاً کاهش می دهد.

اگر رژیم غذایی سالمی را بعد از رمضان دنبال کنید، این سطح پایین کلسترول به راحتی پایین خواهد ماند.

۵- کاهش پایدار اشتها

یکی از مشکلات رژیمهای ناپایدار این است که معمولاً وزن کم شده، بلافاصله برمیگردد، حتی گاهی بیشتر از میزان وزنی که کم کرده اید. کم شدن غذای مصرفی در زمان روزه داری باعث می شود معده شما به تدریج کوچکتر شود، بنابراین شما برای سیر شدن نیاز به خوردن غذای کمتری خواهید داشت.

اگر می خواهید به تغذیه سالم عادت کنید، رمضان فرصتی عالی برای شروع است. با پایان رمضان، میزان اشتهای شما کمتر از سابق خواهد بود و بعید است که در خوردن، زیاده روی کنید.

۶- سم زدایی

علاوه بر جنبه های روحی و معنوی روزه برای شما، روزه یک سم زدایی عالی در بدن شما انجام خواهد داد. با پرهیز از خوردن و آشامیدن در طول روز، بدن شما فرصتی بی نظیر برای سم زدایی در طول رمضان به دست می آورد.

وقتی بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای کسب انرژی می کند، همه ی سموم رسوب شده در چربی ها نیز به همراه آن می سوزد. این پاکسازی، بدنی سالم و پاک برای شما باقی می گذارد که آماده است تا با تغذیه سالم آن را تقویت کنید.

۷- جذب بیشتر مواد مغذی

با پرهیز از خوردن در طول روز، شما در خواهید یافت که سیستم سوخت و ساز بدن شما کاراتر شده است، بنابراین میزان جذب مواد مغذی در بدن شما افزایش می یابد. این امر بخاطر افزایش میزان هورمونی به نام  آدیپونکتین است که در زمان روزه تولید می شود و به ماهیچه ها اجازه می دهد مواد مغذی بیشتر ی جذب کنند.

این امر منجر به سلامت بیشتر تمام بدن می شود، و تمام ارگانهای بدن از قابلیت جذب بیشتر مواد غذایی برای عملکردشان برخوردار می شوند.

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 238 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 16:09

قرضاوی

سؤال – هر گاه انسان بدون اختیار مانند اینکه به خواب رفته باشد ، سحری خوردنش به تأخیر افتد، و به هنگام شنیدن اذان صبح ، همچنان به خوردن سحری مشغول باشد، آیا لازم است که با شنیدن اذان صبح فوراً از خوردن و آشامیدن دست بکشد، یا اینکه تا پایان اذان می تواند به خوردن و آشامیدن ادامه بدهد؟

جواب :

اگر انسان بطور قطع بداند که اذان صبح، بر حسب تقویم محلّی شهری که در آن جا روزه می گیرد، در موعد مقرّر گفته می شود، واجب است هنگام شنیدن اذان بلافاصله از خوردن و نوشیدن اجتناب ورزد و حتّی اگر در دهانش غذایی باشد باید آن را بیرون اندازد تا روزه اش صحیح باشد.

امّا اگر بداند که اذان چند دقیقه قبل از طلوع فجر گفته می شود، یا دست کم دربارۀ ساعت و وقت اذان در شک و تردید باشد می تواند تا زمانی که از طلوع فجر یقین پیدا نکرده است، بخورد و بیاشامد. امروزه تشخیص قطعی زمان طلوع فجر، با وجود جدول ساعات دقیق افطار و سحر که هیچ خانه ای از آن خالی نیست، بسیار آسان می باشد .

مردی به ابن عباس رضی الله عنه گفت: من هنگام خوردن سحری هر گاه که به شکّ و تردید می افتم، امساک می نمایم. ابن عبّاس گفت: «زمانی که شکّ تو به یقین تبدیل نشده است ، بخور و بیاشام »

امام احمد گفته است : « انسان تا زمانی که به یقین نداند که فجر طلوع کرده است می تواند به خوردن و آشامیدن ادامه بدهد .»

نووی می گوید : شاگردان امام شافعی اتّفاق نظر دارند بر اینکه انسانی که نسبت به طلوع فجر در شکّ و تردید باشد ، می تواند بخورد ، بخاطر این که خداوند متعال خوردن و آشامیدن را در شب تا انتهای آن یعنی تا زمان طلوع فجر ، مباح دانسته است ، و کسی که در شک و تردید باشد طلوع فجر برای او قطعی نشده است . خداوند متعال می فرماید :

فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّـهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ (بقره-۱۸۷)

(پس هم اکنون [ در شبهای ماه رمضان می توانید] با همسرانتان هم خوابی کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه شب بر شما نمودار شود.)

از اینجا برای ما روشن می شود که امساک از خوردن و آشامیدن مدّتی قبل از اذان صبح برای همیشه، فاقد دلیل از قرآن و سنّت می باشد، و نوعی افراط در دین بشمار می آید و با مستحبّ بودن تأخیر سحری که سنتّ پیامبر است، منافات دارد. و الله اعلم

دکتر یوسف قرضاوی

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 217 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 16:09

خاخام

هشدار به فتوای خاخام ها برای مسموم کردن آب شرب فلسطینی ها

خاخام های تندروی صهیونیست با صدور فتوایی از شهرک نشینان خواسته اند به منظور کوچاندن فلسطینی ها از روستاها و مناطق خود آب آشامیدنی آنها را مسموم کنند.
خاخام های تندروی صهیونیست طی فتواهایی از شهرک نشینان صهیونیست خواسته اند به منظور کوچاندن فلسطینی ها از روستاها و مناطق خود و یا کشتن آنها، آب آشامیدنی آنها را مسموم کنند.
از سوی دیگر دفتر ملی دفاع از زمین و مقاومت در برابر شهرک سازی نسبت به پیامدها و خطرات این فتاوی صهیونیستی هشدار داد. این دفتر در گزارشی اعلام کرد که هدف از فتوای خاخام های صهیونیست برای مسموم کردن آب شرب فلسطینی ها مجبور کردن ساکنان محلی به ترک روستاها و مناطق خود است تا به این ترتیب شهرک نشینان بر اراضی و زمین های آنها سیطره یابند.
بنا بر اعلام این دفتر «شلومو ملمید» رئیس شورای موسوم به «شورای خاخام های شهرک های صهیونیستی» فتوایی را صادر کرده است که شهرک نشینان صهیونیست را جایز می سازد آب آشامیدنی روستاها و مناطق فلسطینی در تمام کرانه باختری اشغالی را مسموم کنند.
دفتر ملی دفاع از زمین و مقاومت در برابر شهرک سازی در گزارش خود این فتوا را با دیگر فتواهای صهیونیستی که سرقت از شهروندان عرب و همچنین سرقت و تخریب محصولات زیتون فلسطینی ها را جایز دانسته و موجب حوادث زیادی شده بود، مشابه دانسته است.
این دفتر همچنین نسبت به تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای حمایت مالی جدید به مبلغ ۷۴ میلیون شیکل از شهرک های صهیونیستی که قرار است طی نشست روز یکشنبه به بهانه های مختلف از جمله اوضاع امنیتی صورت گیرد، هشدار داد.
گزارش سالانه دفتر امور انسانی سازمان ملل که بتازگی منتشر شده است از نتایج نگران کننده ای در خصوص تخریب منازل فلسطینی ها پرده برداشت. در همین راستا «دیوید کاردن» رئیس این دفتر در اراضی اشغالی فلسطین اعلام کرد که روند تخریب منازل شهروندان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی خطر کوچ اجباری فلسطینی ها را افزایش می دهد.

منبع : مهر

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 202 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:51

دلیل سوزش سردل در ماه رمضان

سوزش سر دل

پزشک طب اسلامی با بیان اینکه غذاهای سرخ شده را باید از رژیم غذایی به ویژه در ماه رمضان حذف کرد، گفت: این غذاها با هضم نشدن باعث سوزش سردل و اضافه وزن می‌شوند که هیچ نفعی نیز برای بدن ندارند.
به نقل از سلامت نیوز، حمادالدین مسموعی گفت: با توجه به اینکه ساعات طولانی در روزهای ماه مبارک رمضان را گرسنه خواهیم بود پس باید غذاهایی را مصرف کنیم که بیشتر ما را سیر نگاه می‌دارند.
وی افزود: غذاهایی که دیر هضم می‌شوند حداقل تا هشت ساعت در دستگاه گوارش می‌مانند و دیرتر گرسنه می‌شویم، اما غذاهایی که زود هضم هستند مانند غذاهایی که دارای قند هستند خیلی زود هضم می‌شوند و شما زودتر گرسنه می‌شوید.
پزشک طب اسلامی با بیان این مطلب که غذاهای سرخ شده را حتماً از رژیم غذایی خود حذف کنید، تصریح کرد: این غذاها با هضم نشدن باعث سوزش سردل و اضافه وزن می‌شوند و هیچ نفعی نیز برای بدن ندارند.
مسموعی تصریح کرد: از خوردن غذاهای سرخ کردنی و چرب، حاوی قند زیاد، پرخوری اجتناب کنید و در موقع سحر سعی کنید زیاد چای نخورید چرا که باعث ازدیاد ادرار شده و از همین طریق نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن دفع می‌شود.
وی افزود: روزه داران سعی کنند از غذاهای دیر هضم مانند حلیم که دارای کربوهیدارت‌های مرکب و منبع بسیار مناسب پروتئین بوده، همچنین از خرما، مغز بادام و موز که منبع عالی منیزیوم و پتاسیم است مصرف کنند تا کمتر گرسنه شوند.
مسموعی، با بیان این مطلب که یک یا چند ساعت بعد از افطار حتما میوه مصرف کنید؛ تصریح کرد: سنگ کلیه ممکن است در افرادی که آب کم می‌نوشند، ایجاد شود؛ بنابراین مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ ضروری است و برای مقابله با آن بهتر است تا می‌توانید میوه و آبمیوه مصرف کنید.
پزشک طب اسلامی افزود: همچنین می‌توانید در هنگام سحر هم یک عدد میوه یا یک لیوان آب میوه مصرف کنید؛ مثلا به جای یک لیوان شیر معمولی، یک لیوان شیر موز بخورید که بسیار موثر هم در سلامتی شما هم قوای بدنی شما است.

منبع : سلامت نیوز

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 226 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:51

رمضان

تأثیرات مثبت روزه برسلامت بدن

روزه گرفتن در ماه رمضان یکی از احکامی است که علاوه بر فواید معنوی، دارای فواید پزشکی و روانشناختی بیشماری برای بدن است که علم امروز تنها بخشی از آنها را مورد اشاره قرار داده است و تحقیقات درباره آثار مثبت آن همچنان ادامه دارد.

به طور کلی روزه داری برای علل پزشکی در علم طب به کرات مورد استفاده قرار گرفته است که در آن میان می توان به مدیریت وزن بدن، کاهش چربی ها و استراحت دستگاه گوارش اشاره کرد. برای برخی روزه ها مضراتی هم شمرده شده است و بسیاری از آنها در زمره رژیمهای سختی دسته بندی می شوند که نه تنها برای بدن هیچ منفعتی در پی ندارد بلکه به آن صدماتی را وارد می کند و چه بسا که این صدمات جبران ناپذیر هم باشند.

اگر درسهای رمضانی چه در امر تغذیه و مصرف مواد غذایی و چه در امر تقوا و پرهیزگاری پس از این ماه مبارک نیز ادامه یابد، می تواند برای کل زندگی فرد موثر واقع شود. علاوه بر این نوع غذاهایی که فرد در طول ماه رمضان مصرف می کند هیچ کدام از معیارهای گزینشی رژیمهای سخت را چون مصرف صرف پروتئین یا مصرف صرف میوه ها را در پی ندارد. در ماه رمضان مصرف خوردنی ها در حد اعتدال بلامانع است.

توصیه پزشکان به روزه داران

پزشکان و متخصصان معتقدند فواید روزه بر سلامت بدنی بهتر حاصل می شود که روزه دار امساک روز را با زیاده ‌روی در فاصله زمانی افطار تا سحر تلافی نکند، چرا که پر خوری خود موجب زیانهای چشمگیری برای دستگاه گوارش می شود.

تنها تفاوت میان رمضان با سایر برنامه های غذایی مسئله زمان بدنی است ما در ماه رمضان با مصرف یک صبحانه زودهنگام، از خوردن وعده ناهار صرف نظر کرده و هنگام غروب افطار می کنیم.

براساس آنچه برخی محققان اعلام می کنند، پرهیز از نوشیدن آب در طول این ماه نه تنها مسئله منفی نیست، بلکه در حقیقت موجب می شود که تمام مایعات بدن متمرکز شود و آب زدایی به آرامی صورت گیرد. بدن ما دارای مکانیسم حفاظت از آب است، تحقیقات علمی نشان داده است که در زندگی گیاهان آب زدایی آرام و حفاظت از آب می تواند بر طول عمر آنها تأثیرگذار باشد.

تأثیرات فیزیولوژی روزه بر بدن

تأثیر فیزیولوژی و کارکرد بدن در زمان روزه داری دربرگیرنده کاهش قند خون، کاهش کلسترول و کاهش فشار سیستولی خون است. سیستول به فرآیند انقباض قلب گفته می ‌شود. حقیقت امر این است که روزه داری توصیه ایده آل برای درمان دیابتهای خفیف، متوسط، ثابت و غیر انسولینی، چاقی و فشار خون بالا است.

روزه داری وضعیت سلامتی بدن را به خطر نمی اندازد

در سال ۱۹۹۴ در نخستین کنگره ” سلامتی و رمضان” که در کازابلانکا برگزار شد، ۵۰ مقاله تحقیقاتی از سراسر دنیا از سوی محققان مسلمان و غیر مسلمانی ارائه شد که تحقیقات جامعی درباره ابعاد پزشکی روزه داری انجام داده بودند. در این مقالات علاوه بر اینکه بهبود شرایط پزشکی بسیاری برای بدن مورد استناد قرار گرفته بود این مسئله مورد تأکید قرار گرفته بود که روزه‌داری براساس سنت اسلامی به هیچ وجه وضعیت سلامتی هیچ بیماری را به خطر نیانداخته و شرایط پزشکی وی را تشدید نکرده است.

اما از سوی دیگر توصیه شده است که بیمارانی که از بیماریهای شدیدی چون دیابت یا انسداد شرائین اکلیلى قلب، سنگ کلیه رنج می بردند، نباید روزه بگیرند. کارشناسان بهداشت جسم و فعالیتهای ورزشی اعتقاد دارند که روزه تغییرات متابولیکی در بدن ایجاد می کند که این تغییرات از کربوهیدراتهای اضافی استفاده کرده و اتکا به چربی را به عنوان یک لایه برای تأمین انرژی افزایش می دهند.

تأثیرات روانشناختی روزه داری

برای روزه داری همچنین تأثیرات روانشناختی را نیز برشمرده اند که درمیان فهرستی از این تأثیرات مثبت می توان به آرامش روزه داران، تقویت صبر در آنان، به حداقل رسیدن رویکردهای خصمانه در فرد و کاهش جرم و جنایت اشاره کرد. این تأثیرات مثبت روانشناسی را می توان به ثبات قند خون در زمان روزه داری نیز نسبت داد.

درنهایت این مسئله عادی است که در هفته اول ماه رمضان احساس خستگی می کنیم، این امر نشان می دهد که بدن برای انطباق خود با شرایط جدید به زمان نیاز دارد. پرهیز از فعالیت جسمانی شدید در ماه رمضان از جمله توصیه های صورت گرفته توسط پزشکان است که البته نباید در آن چون هر رویکرد دیگری افراط کرد.

افزایش احساس خستگی ممکن است به خاطر کمبود خواب یا اختلال در الگوهای عادی خواب باشد. رژیم غذایی مناسب و اصلاح وضعیت خواب و زمان بندی کاری می تواند هر تأثیری را بر عملکرد بدن به حداقل رسانده و حتی حذف کند. بنابراین به سادگی می توان استدلال کرد که روزه داری نه تنها به علمکرد بدن و شرایط جسمی صدمه نمی زند بلکه به سلامت جسم کمکهای شایانی خواهد داشت.

منبع : مهر

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 213 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:51

درخواست عفو بین الملل برای توقف احکام اعدام پرونده جاسوسی برای قطر

محمد مرسی

شبکه خبری الجزیره قطر گزارش داد که سازمان عفو بین الملل ضمن محکوم کردن صدور احکام اعدام از سوی دادگاه کیفری شهر قاهره، پایتخت مصر در حق شماری از متهمان پرونده «جاسوسی برای قطر»، خواستار توقف این احکام شد.

یادآور می شود که دادگاه کیفری شهر قاهره به ریاست قاضی «محمد شیرین فهمی» بعد از ظهر روز (شنبه) حکم خود در پرونده جاسوسی برای قطر را صادر کرد که بر اساس آن «محمد مرسی»، نخستین رئیس جمهوری منتخب تاریخ مصر به حبس ابد و شش تن دیگر از متهمان این پرونده نیز به اعدام محکوم شدند.

منبع : شفقنا

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 213 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:46

فرافکنی وزیر حج عربستان: از این پس با ایران برسر موضوع حج گفتگو نمی کنیم

بنتن

«محمد بن صالح بنتن» وزیر حج عربستان سعودی در اظهاراتی گفت: وزارت حج عربستان از این پس با هیچ یک از مسئولان ایران بر سر موضوع حج گفتگو نخواهد کرد.

بنتن در گفتگو با روزنامه المدینه عربستان ادعا کرد: موضوع حجاج ایران، موضوعی نیست که با دولت ایران برسر آن مذاکره شود. ما در وزارت حج و عمره همه الزامات حج را برای حجاج ایرانی فراهم کردیم اما آنها نیامدند. الزامات لازم را همانند دیگر کشورها برای حجاج ایران نیز فراهم کردیم.

وی در ادامه هچنین ادعا کرد: به نوبه خود همه خدمات مورد نیاز حجاج  ایرانی نظیر مسکن، امرار و معاش، بهداشت، امنیت و برنامه های مربوط به برگزاری مراسم حج را برایشان تدارک دیدیم. این نقش ما در وزارت حج است. هیچ قضیه دیگری وجود ندارد که نیاز به گفتگو بر سر آن باشد اما  آنها اجرای دستورالعمل هایی که تمامی کشورهای عربی و اسلامی پایبند به آنها هستند را نپذیرفتند لذا هیچ نشست دیگری با هیچ مسئول ایرانی در این خصوص وجود ندارد.

وزیر حج عربستان در ادامه ادعاهای خود افزود: هیات ایرانی امضای توافقنامه حج را به بهانه اینکه تمایل دارند آن را به مراجع خود در ایران ارائه کنند، نپذیرفتند علاوه بر این آنها اصرار داشتند شرط های خود را به کرسی بنشانند اما وظیفه و مسئولیت ما در قبال خدمت به مهمانان بیت الله الحرام  این است که به همگان تاکید کنیم که سران و مردم عربستان از خدمت رسانی به مهمانان حرمین شریفین از هر ملیتی  استقبال می کند  و عربستان خدمت به حجاج را مهمترین وظیفه اسلامی خود می داند.

منبع : شفقنا

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 212 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:46

مسجد اوگاندا

آداب و رسوم مردم اوگاندا در ماه مبارک رمضان/ عادت عجیب همسران پیش از افطار

مسلمانان اوگاندا از زمان ورود دین مبین اسلام به این کشور، در ماه مبارک رمضان روزی  ۱۲ ساعت  روزه می گیرند؛ دلیل چنین موضوعی هم برابری شب و روز به دلیل قرار گرفتن آن روی خط استوا می باشد.

به نقل از وبگاه روزنامه الوطن کویت، در تمامی کشورها زمان های افطار و سحر درماه تابستان  بسته به موعد غروب وطلوع خورشید، تغییر می کند اما اوگاندا تنها کشوری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی زمان افطار و سحر در آن هرگز تغییر نمی کند چرا که روی خط استوا قرار گرفته است و به همین دلیل در این کشور طول روز و شب در طول کل سال با هم برابر است و دربین کشورهای این منطقه دارای بیشترین ساعات روزه یعنی ۱۲ ساعت می باشد.

در روستاهای مسلمان نشین اوگاندا در ماه مبارک رمضان، کودکان پیش از غروب خورشید، به خیابان ها می آیند، دور هم جمع می شوند و بزرگسالان منازل را صدا می زنند و با یکدیگر به جلوی یکی از منازلی که در آن سفره افطار جمعی گسترده شده است، می روند و پس از اذان مغرب، با خرما و شیر افطار می کنند و سپس نماز جماعت می خوانند و پس از نماز نیز سفره پهن می شود که معمولا محتویات آن عبارتست از ماتوکی(غذای معروف اوگاندایی ها)، آش، موزکبابی و نان.

از عجیبترین عادت های قبایل مسلمان «لانگو» در ماه مبارک رمضان این است که زنان و همسران قبل از افطار با رضایت خود  بر سر می زنند سپس افطار را که  دو یا سه دیس بیشتر نیست و در کنار آن سوپ موز نیز دیده می شود، آماده می کنند.

موز منبع اصلی غذا در اوگاندا به شمار می رود و آن را در افطار و سحر می خورند و از آن برای آماده کردن غذایی به نام «ماتوکی» استفاده می کنند؛ ماتوکی موز پخته را می گویند که مشهورترین خوراکی محلی این کشور است. آووکادو و بادام زمینی پخته نیزاز دیگر غذاهای محلی اوگاندا در ماه رمضان است.

اوگاندایی ها با خرمای عربستانی که در تمامی مغازه ها و فروشگاههای این کشور به وفور یافت می شود، به همراه شیر افطار می کنند و سپس ساعت هشت افطار اصلی را صرف می کنند.

مسجد اونداگی از بزرگترین مساجد کامپالا پایتخت اوگاندا محسوب می شود. این مسجد در هنگام افطار مملو از نمازگزاران می شود. تعداد مسلمانان این کشور به حدود ۱۰ میلیون نفر می رسند که ۲۷ تا ۳۰ درصد جمیعت این کشور را تشکیل می دهند.

منبع : شفقنا

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 225 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:46

وینفرید باسبک، وزیر دادگستری ایالت بایرن آلمان در گفت‌وگو با مجله فوکوس، اعلام کرد که خواستار ممنوع شدن پوشش برقع در دادگاه‌های آلمان است.

او گفت، درخواست از دولت آلمان برای اصلاح قانون در این رابطه را سه‌شنبه هفته آینده تسلیم کابینه بایرن خواهد کرد.

قرار است این درخواست پیش از شروع تعطیلات تابستانی در ماه ژوئیه به پارلمان فدرال شورای ایالت‌های آلمان ارائه شود.

باسبک گفت، آلمان به قانونی روشن نیاز دارد که طبق آن تمامی شرکت‌کنندگان در دادگا‌ه‌ها مکلف به برداشتن بخش‌هایی از پوشش خود در جریان محاکمه شوند که هویت آنها را به نحوی از چشم قضات پنهان نگه می‌دارد و شناسایی آنها را دشوار می‌کند.

او تأکید کرد که این عمل نه تنها برای ارزیابی هویت اشخاص بلکه برای یافتن حقیقت بسیار ضروری است.

احتمال منع برقع در آلمان

تا کنون در آلمان قانونی مشخص در این رابطه وضع نشده که دادگاه بتواند طبق آن واکنش نشان بدهد.

حزب سوسیال‌مسیحی آلمان از مدافعان اصلی ممنوعیت کامل پوشش برقع است. قرار است این مسئله در کنگره حزب مذکور در ماه نوامبر به رأی گذاشته شود.

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 308 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 17:12

شهر مونهایم در کنار رود راین دو قطعه ‌زمین به ارزش ۸۵۰ هزار یورو را مجانی در اختیار دو انجمن اسلامی قرار می‌دهد تا در ‌آنها مسجد بنا کنند. درباره یکی از انجمن‌ها مناقشاتی وجود دارد.

شهر مونهایم در اقدامی سخاوتمندانه قصد دارد دو قطعه زمین را به منظور ساخت مسجد به صورت رایگان در اختیار دو انجمن اسلامی قرار دهد.

دانیل تسیمرمان، شهردار مونهایم گفت، این زمین‌ها که حدود ۸۵۰ هزار یورو ارزش دارند، اهدا نمی‌شود تا این دو انجمن هر کاری که می‌خواهند در آن بکنند، بلکه این زمین‌ها واگذار می‌شوند به این شرط که در آن‌ها مسجد ساخته شود.

تسیمرمان که نمایندگی محلی حزب پتو (به لاتین به معنای “من حمایت می‌کنم”) را بر عهده دارد در زمانی که دانش‌آموز بود این حزب را بنا نهاد. عضو ۳۳ ساله این حزب متعلق به دانش‌آموزان و دانشجویان از سال ۲۰۰۹ شهرداری مونهایم را بر عهده دارد.

تسیمرمان با اشاره به سخنان ایلزه یونکرمان، اسقف کلیسای پروتستان می‌گوید، هدف این بود که دو انجمن یادشده از فعالیت مخفیانه بیرون آمده، به سوی فعالیت‌های شفاف و علنی سوق داده شوند.

ایلزه یونکرمان در ماه مه خواسته بود تا سازمان‌های مسلمانان نیز مانند کلیساها به منظور شفافیت بیشتر سازماندهی شوند.

مخالفت با ساخت مساجد

ساخت مساجد در دیگر مناطق آلمان مورد مناقشه قرار دارد. چندی پیش حدود ۷۰۰ تن از هواداران حزب “آلترناتیو برای آلمان” (AfD) در ارفورت علیه ساخت مساجد دست به راهپیمایی زدند.

از جمله شرایط ساخت مسجد در دو قطعه اهدایی این است که گلدسته‌های آنها نباید بلندتر از ۲۰ متر باشند. به علاوه این قطعات نباید بدون اجازه شهرداری به شخص ثالث واگذار شوند.

همچنین هر دو انجمن یادشده باید به قانون اساسی آلمان و اصل رواداری (تولرانس) وفادار بمانند. اگر این دو انجمن این شرایط را رعایت نکنند هر دو قطعه پس گرفته خواهد شد.

مسلمانان مونهایم مسئولیت ساخت مساجد و مراکز انجمن‌ها را خود به عهده گرفته‌اند. یکی از این مساجد که به انجمن اسلامی دیتیب (Ditib) اهدا می‌شود قرار است در همسایگی دو کلیسای کاتولیک و پروتستان بنا شود.

تسیمرمان، شهردار مونهایم گفت، هر دو انجمن برای شهرداری آشنا هستند و از اواسط سال‌های دهه ۱۹۸۰ در این شهر فعالیت دارند.

رأی‌گیری نمایشی

انجمن دیتیب از جانب برخی از چهره‌ها مورد مناقشه قرار دارد. آیدان اوزوز از حزب سوسیال‌دموکرات در گفت‌وگو با اشپیگل از این انجمن به شدت انتقاد کرده و می‌گوید: «دیتیب به جای این که به روشنی تهدیدها و ارعاب‌ها را رد کند در صفوف خود برای افراد افراطی جا باز می‌‌کند.»

مونهایم به لحاظ مالی مشکلی برای ارائه این زمین‌ها ندارد. این شهر که بین دوسلدورف و کلن واقع شده، بودجه‌ای ۱۲۰ میلیون یورویی در اختیار دارد.

قرار است که واگذاری زمین‌ها در شش ژوئیه در شورای شهر به رأی گذاشته شود. اما این رأی‌گیری نمایشی خواهد بود چرا که فراکسیون تسیمرمان ۲۶ کرسی از ۴۰ کرسی این شورا را در اختیار دارد.

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 219 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 17:12

می کند. «ابراهیم عزت» امیر جماعت تبلیغ در مصر گاهی به کنایه به عبدالسلام فرج (از رهبران سلفی جهادی) می گفت: «من مردم را از خیابان به سوی مساجد می کشانم، بقیه کار با تو.»[۱۴] خیلی از جهادی های شناخته شده روزی عضو جماعت تبلیغ بوده اند.

فرصت ها و تهدیدها

ظرفیت های حاصل از چنین جنبش بزرگی که در جغرافیایی به پهنای عالم فعالیت می کند، قطعا نمی تواند مورد طمع جریانات مختلف سیاسی و مذهبی نباشد. جماعت به همان مقدار که از جانب رویکردهای سلفی اش می تواند مورد بهره برداری جریان های سلفی قرار گیرد، به دلیل نگاه های قوی صوفیانه اش و نیز پرهیزی که از پرداختن به مسائل اختلافی دارد ظرفیت بالایی برای تعامل با شیعیان دارد.

ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده غفلت از ظرفیت جماعت و حتی تهدیدانگاری آن از سوی ما و نفوذ جریانات سلفی در آن است. خطر نفوذ وهابیت در جماعت تبلیغ وقتی جدی تر می شود که به مشکل جدی جماعت یعنی عوام زدگی حاکم بر آن و کم بودن سواد دینی اعضای آن[۱۵] توجه داشته باشیم.

به هرحال و فارغ از خوشایند یا بدآیند ما، جماعت تبلیغ یک واقعیت بزرگ و موثر نه تنها در کشور ما که در سراسر جهان اسلام است. و ما باید یاد بگیریم که واقعیات را نمی توان از بین برد، بلکه باید راهی برای تعامل با آن گشود.

منبع : مهر، گروه دین و اندیشه ــ حامد رضایی

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

[۱] – جماعت تبلیغ؛ الگوی جهادی، جنبش فراگیر جهانی، سید علی موسوی، اتحادیه امت واحده، pdf

[۲] – جماعة التبلیغ، علی ملاموسی میبدی و مهدی فرمانیان، ص ۳۰

[۳] – اطلس رهبران، مهدی تجریشی، ص ۳۴۴

[۴] – جماعة التبلیغ، علی ملاموسی میبدی و مهدی فرمانیان، ص ۲۶

[۵] – اطلس رهبران، مهدی تجریشی، ص ۳۱۸

[۶] – همان، ص ۳۱۵

[۷] – جماعت تبلیغ؛ الگوی جهادی، جنبش فراگیر جهانی، سید علی موسوی، اتحادیه امت واحده، pdf

[۸] – اطلس رهبران، مهدی تجریشی، ص ۳۱۶

[۹] – جماعة التبلیغ، علی ملاموسی میبدی و مهدی فرمانیان، ص ۴۲

[۱۰] – جماعت تبلیغ؛ الگوی جهادی، جنبش فراگیر جهانی، سید علی موسوی، اتحادیه امت واحده، pdf

[۱۱] – اطلس رهبران، مهدی تجریشی، ص ۳۱۷

[۱۲] – حسین جهانتیغ، پدیدارشناسی سیاست در جریان جماعت تبلیغ، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، شماره ۶۳، ص ۱۴۱

[۱۳] – اطلس رهبران، مهدی تجریشی، ص ۳۱۵

[۱۴] – جماعة التبلیغ، علی ملاموسی میبدی و مهدی فرمانیان، ص ۴۷

[۱۵] – جماعت تبلیغ؛ الگوی جهادی، جنبش فراگیر جهانی، سید علی موسوی، اتحادیه امت واحده، pdf

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 202 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 17:12

پناهجویان سوری تهدید امنیتی هستند

دیوید گلدبی قاضی فدرال آمریکا در جلسه استماع در دادگاه شهر اوستین، سومین درخواست مقام های تگزاس از دستگاه قضایی برای گرفتن مجوز تحریم رسمی پذیرش پناهجویان سوری در این ایالت را رد کرد.

مقام های تگزاس اصرار دارند که دولت فدرال آمریکا از حوزه اختیارات خود فراتر رفته و قوانین رایج در آمریکا را نقض کرده است زیرا چندی پیش بدون گرفتن موافقت مقام های محلی ایالت های آمریکا، تصمیم به پذیرش پناهجویان در ایالت های آمریکا گرفته است.

دولت محلی ایالت تگزاس معتقد است که پناهندگان برای امنیت اهالی این ایالت یک تهدید مستقیم به شمار می آیند.

اما قاضی دیوید گلدبی تاکید کرد: دولت مرکزی در واشنگتن در ارتباط با موضوع مهاجران از اختیارات تام برخوردار است؛ بدون آنکه نیازی به گرفتن موافقت مقامات محلی داشته باشد.

وی افزود: دولت محلی تگزاس هیچ گونه دلیل قانع کننده ای دال بر اینکه پناه دادن به پناهجویان در این ایالت در تضاد با قوانین آمریکا است، ارائه نداده است.

منبع : موج نیوز

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 208 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 14:55

سوریه

بر اساس دهمین ویرایش سالانه شاخص صلح جهانی که بر اساس آن ۱۶۳ کشور جهان بر اساس سطح امنیتشان طبقه بندی می‌شوند، سه کشور سوریه، سودان جنوبی و عراق در رده‌های اول تا سوم خطرناکترین کشورهای جهان برای زندگی کردن قرار دارند

به نقل از روزنامه ایندیپندنت، این گزارش که در تاریخ ۸ ژوئن انتشار یافته و از سوی اندیشکده موسسه اقتصاد  و صلح نگارش یافته  به بررسی صلح در کشورهای جهان بر پایه ۲۳ شاخص صلحی که تحت سه دسته قرار دارند یعنی سطح ایمنی و  امنیت در جامعه، جنگهای داخلی و بین‌المللی و نظامی سازی پرداخته است.

بر این اساس سطح صلح در هر کشور بر اساس نمره‌ای از مجموع نمره ۵ تعیین شده و هر چه این نمره پایینتر باشد به معنی صلح بیشتر در آن کشور است.

در گزارش امسال این موسسه کشور سوریه به عنوان خطرناکترین کشور جهان که نمره ۳.۸۰۶ را از ۵ به دست آورده تعیین شده است. سوریه در حال حاضر در پنجمین سال از جنگ داخلی خود قرار دارد که تا کنون ۲۵۰ هزار کشته و ۹ میلیون آواره داشته است.

بعد از سوریه نیز کشور سودان جنوبی با نمره ۳.۵۹۳ از ۵ در جایگاه دوم قرار داشته و در رده سوم نیز عراق با نمره ۳.۵۷ از ۵ قرار دارد.

۱۵ کشور اول این فهرست که از نظر شاخص صلح جهانی پایین‌ترین سطح صلح و امنیت را دارند عمدتا متشکل از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند اما کشور اوکراین با امتیاز ۳.۲۸۷ جزو آنها بوده و در رده هشتم قرار گرفته است.

گزارش موسسه اقتصاد و صلح دریافته که صلح در جهان کاهش یافته اما این گزارش در عین حال تصریح کرده که تعداد کشورهایی که از سال ۲۰۱۵ تا کنون ایمن‌تر شده اند بیشتر از تعداد کشورهایی است که نا امن تر و پرخشونت تر شده اند.

از مجموع ۸۱ کشوری که صلح آمیز تر شده‌اند  کشورهای پاناما، تایلند، سریلانکا، آفریقای جنوبی، موریتانی بیشترین بهبود وضعیت صلح را تجربه کرده‌اند. همچنین از میان ۷۹ کشوری که صلح در آنها کاهش یافته کشورهای یمن، اوکراین، ترکیه، لیبی و بحرین بیشترین کاهش سطح امنیت و صلح را به دلیل تاثیر تروریسم و بی ثباتی سیاسی تجربه کرده اند.

در این جا به ۱۵ کشور اول این فهرست که کمترین سطح صلح را دارند و نمره‌ای که این کشورها به دست آورده‌اند اشاره می‌کنیم:

  1. سوریه – ۳.۸۰۶
  2. سودان جنوبی – ۳.۵۹۳
  3. عراق – ۳.۵۷
  4. افغانستان – ۳.۵۳۸
  5. سومالی – ۳.۴۱۴
  6. یمن – ۳.۳۹۹
  7. جمهوری آفریقای مرکزی – ۳.۳۵۴
  8. اوکراین – ۳.۲۸۷
  9. سودان – ۳.۲۶۹
  10.  لیبی – ۳.۲
  11. پاکستان – ۳.۱۴۵
  12.  جمهوری دموکراتیک کنگو – ۳.۱۱۲
  13. روسیه – ۳.۰۷۹
  14. کره شمالی – ۲.۹۴۴
  15. نیجریه – ۲.۸۷۷

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 226 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 14:55

عربستان سعودی و کویت اتهامات هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه این دو کشور باید دست از کمک‌ مالی به تروریسم بردارند، محکوم کردند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در ایالت اوهایو برنامه خود برای شکست داعش را اعلام کرده و گفت: سعودی‌ها، قطری‌ها، کویتی‌ها و برخی کشورها دیگر باید شهروندان خود را از تامین مالی سازمان‌های افراط‌گرا متوقف سازند.

این اظهارات هیلاری کلینتون کمی پس از آن ایراد شد که یک مرد مسلح ۲۹ ساله که با داعش بیعت کرده بود به یک  کلوب شبانه در اورلاندو حمله کرد، جان ۵۰ آمریکایی را گرفت و ۵۳ تن دیگر را زخمی کرد.

سفارتخانه‌های کویت و عربستان در کانبرا، پایتخت استرالیا در نامه‌هایی اعلام کردند: ما به شدت به درخواست هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه باید حمایت مالی از مدارس و مساجد “افراطی” سراسر جهان را متوقف کنیم، معترضیم.

سفارت عربستان سعودی در این نامه نوشت: اتهامات اهمال یا حمایت از افراط گرایی که به پادشاهی سعودی وارد شده، تلاش‌های عربستان در مبارزه با تروریسم را نادیده گرفته است. عربستان سعودی در دو سال گذشته با ۲۶ حمله تروریستی دست و پنجه نرم کرده و یک اولویت ملی برای متوقف کردن افراد، پول‌ها و طرز فکرهایی که شاخص افراط گرایی هستند دارد.

نامه‌‌های این دو سفارتخانه پس از آن منتشر شد که مشخص شد عمر متین، عامل تیراندازی مرگ بار اورلاندو پیش از انجام این حمله دو بار به عربستان سفر کرده است.

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 200 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 14:55

روس ها بلد نیستند بخندند

روس ها بلد نیستند بخندند

موضوع شگفت انگیزی در مورد جامعه روسیه و خلق و خوی تند روس ها وجود دارد. شما هیچگاه آنها را در عکس در حال لبخند زدن نمی یابید؛ حتی اگر عکاس از آنها بخواهد لبخند بزنند. حال این سوال مطرح می شود که چرا روسها لبخند نمی زنند؟
به گزارش شفقنا به نقل از العالم، به طور کلی لبخند نزدن روس ها به معنای آن نیست که آنها ملت خوشبختی نیستند بلکه ملتی هستند که از مهارت لبخند زدن بی دلیل، بی بهره هستند و احساس می کنند که مجبور به انجام چنین کاری نیستند و با استناد به یک ضرب المثل مشهور عمل می کنند که می گوید: ” خنده بی دلیل نشانه کم ادبی است.”
جدی بودن در زندگی یکی از مهم ترین ویژگی های خاص جامعه روسیه است و همین امر به آنها خاصیت تندی بخشیده است.
کوبا کریس روانپزشک مرکز علمی علوم لهستان می گوید: لبخند در برخی از کشورها نشانه برخورد گرم و یا احترام گذاشتن نیست بلکه بیانگر آن است که او فرد احمقی است. کشورهایی همانند هند و آرژانتین و جزایر مالدیو لبخند را با خیانت در امانت مرتبط می دانند.
کشورهایی مانند آلمان، سوئیس، چین و مالزی معتقدند که چهره متبسم بیانگر هوش و ذکاوت افراد است. مردم ژاپن، هند، کره جنوبی و روسیه لبخند را نشانه حماقت می دانند.
جامعه روسیه لبخند را یک نوع دورویی می دانند. آنها همچنین لبخند زدن به روی افراد بیگانه را موضوع عجیبی می دانند و معتقدند که برخی از اماکن مانند مدرسه ها و محل کار نیازمند آن است که در برخورد باید کاملا جدی بود.
جامعه روسیه معتقد است که برای لبخند باید توجیهی وجود داشته باشد و اگر توجیهی نباشد، بیانگر حماقت و نادانی است. آنها بیم آن دارند که با لبخند زدن احساسات طرف مقابل را خدشه دار کنند زیرا ممکن است طرف مقابل در همان لحظه ناراحت و غمگین باشد.
لازمه لبخند زدن در جامعه روسیه آن است که دو طرف یکدیگر را به خوبی بشناسند. چه بسا سخت بودن زندگی روس ها طی چند قرن باعث شده تا جدی بودن در زندگی روزمره به یک عادت برای آنان تبدیل شود.

منبع : شفقنا

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 200 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:31

شهر جن

شهر جن در ترکیه، چگونه کشف شد؟

شهر جن، در سال ۱۹۶۳، کشف شد و علت نام گذاری آن به این اسم، عظمت ساخت و سازهای آن در ۲۸۰ متری زیر زمین بود.
این شهر، زمانی کشف شد که یکی از ساکنان شهری در ترکیه دیوار منزل خود را که در یک غار ساخته شده بود، خراب کرد و ناگهان حیرت زده متوجه وجود اتاقی عجیب پشت دیوار شد که پیش از این، آن را ندیده بود. این اتاق، به اتاق هایی دیگر راه داشت و کشف آن، به کشف شهری زیرزمینی منجر شد.
دانشمندان باستان شناس، به مطالعه و بررسی این شهر مهم همت گماشتند، در آن زمان، آن ها قادر بودند تا ۴۰ متری این شهر پایین بروند اما حدس و گمان ها بر این بود که این شهر، بسیار بیش از این مقدار، عمق داشته باشد و عمق آن می تواند حداقل ۸۵ متر باشد.
در زمان حاضر، ۲۰ سطح و طبقه از این شهر شناسایی شده است اما تنها امکان بازدید از ۸ سطح و طبقۀ آن وجود دارد و بازدید از بقیه

شهر جن

طبقه ها یا ممنوع است یا هنوز در دست اکتشاف و شناسایی باستان شناسان است.
ساختار داخلی این شهر، حیرت انگیز است. این شهر برای زندگی ۱۰ هزار نفر ساخته شده و حاوی دالان هایی مخفی با سه روزنۀ اصلی است که با قرار دادن صخره در مقابل آن ها، می توان آن ها را بست.
این شهر، حاوی تونل هایی به طول ۸ متر بود و به شهر دیگری در زیر زمین راه داشت. بسیاری از باستان شناسان، آن را شهری بسیار پیچیده می دانند که پیچیدگی های آن، با پیچیدگی های اهرام مصر برابری می کند.

منبع : شفقنا

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 237 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:31

دولت با حذف ماده MTBE از بنزین مصرفی موافقت کرد

بنزین

دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در صورتی که هیات دولت تصویب کند، ماده MTBE که یک ماده خطرناک است از بنزین مصرفی حذف می شود.

سیدعباس شجاع‌الساداتی افزود: درحال حاضرماده MTBE را برای بالا بردن اکتان و میزان احتراق پذیری به بنزین های مصرفی اضافه می کنند که این ماده جایگزین ماده خطرناک سرب شده است.
وی بیان کرد: از سال ۷۹ سرب خطرناک قبلی از بنزین های مصرفی حذف شد و ماده MTBE جایگزین آن شد؛ اما پس از بررسی های مختلفی که صورت گرفت مشخص شد این ماده نیز خطرات زیادی دارد و به دلیل قابلیت بالای انحلال با آب، آلودگی ایجاد کرده و آب های زیرزمینی را آلوده می کند.
به گفته شجاع‌الساداتی افزودن ماده MTBE به دلیل خطراتی که دارد درکشورهای اروپایی و امریکایی به صورت کامل حذف شده و در حال حاضر تنها در کشورهای آسیایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی بیان کرد: البته حذف ناگهانی این ماده از بنزین مصرفی امکان پذیر نیست و باید طی یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله این اتفاق بیفتد و دولت باید برای حذف آن برنامه ریزی کند.
دبیرکارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه بهترین جایگزین برای ماده MTBE، زیست اتانول است، گفت: در دنیا مرسوم شده که به جای بنزین مخلوط با این ماده از زیست اتانول استفاده شود که هیچ گونه خطرات زیست محیطی نیز ندارد.
وی گفت: زیست اتانول در کنار اینکه مخاطرات زیست محیطی ندارد قابل تجدیدپذیری هم هست و مانند سوخت های فسیلی تمام نمی شود زیرا منشا آن گیاهی است.
شجاع‌الساداتی توسعه تکنولوژی تخمیری را از دیگر مزیت های زیست اتانول عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت تخمیری برای کشور حیاتی است و زیست اتانول نیزمی تواند ما را در این حوزه به دانش فنی برساند، امیدوار هستیم که هر چه زودتر به استفاده از این سوخت زیستی برسیم.
وی اظهار کرد: زیست اتانول درحوزه تولید دارو و تولید کنجاله سویا که برای خوراک طیور و آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد نیز کاربرد داشته باشد.
دبیر کارگروه نفت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی یادآور شد: بحث جایگزینی زیست اتانول به جای بنزین های مصرفی فعلی را به هیات دولت ارائه کرده ایم و امیدواریم که پس از بررسی های تخصصی و کارشناسانه در هیات دولت، به تصویب برسد.

منبع : موج نیوز

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 189 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 13:31

سفره افطاری در مسجد الحرام – مکه

رمضان در مکه

نماز در مسجد الفاتح در استانبول ترکیه

نماز در مسجد الفاتح

پختن نان برای سفره افطار در بغداد – عراق

بغداد عراق

زنان در حال ادای نماز  در قدس شریف

رمضان در قدس

یک زن پناهجوی سوری که سفره افطار خود را در خیابان های لبنان پهن کرده است

رمضان در لبنان

یک خانواده پناهجوی سوره که سفره افطار خود را به اتفاق اعضای خانواده در خیابان های لبنان پهن کرده است

سوری ها در لبنان

ادای نماز در ضریح عبدالقادر گیلانی در بغداد – عراق

گیلانی بغداد

چیدن سفره افطار در کراچی پاکستان

کراچی پاکستان

افطاری در یکی از مساجد بزرگ در یکی از محله های قدیمی دهلی نو در هند

رمضان در هند

افطاری دسته جمعی زنان در مسجد وزیرخان در لاهور پاکستان

لاهور پاکستان

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 16:53

امارات از جنگ یمن کنار کشید خبرگزاری الجزیره از خارج شدن امارات متحده عربی از جنگ یمن خبر داده است. شیخ محمد زاید آل نهیان جانشین حاکم ابوظبی در حساب توییتری خود اعلام کرد جنگ یمن برای امارات تمام شده و این کشور تمام تلاش خود را روی مسائل سیاسی و حمایت از یمنی ها […]

نوشته عقب نشینی امارات از جنگ یمن اولین بار در تابش پدیدار شد.

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 172 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 16:53

تبدیل هواپیما به سفره افطار ماه مبارک رمضان یک هواپیمای مسافربری در ترکیه پس از پایان دوره فعالیت خود، به سفره افطار دسته جمعی برای ماه مبارک رمضان تبدیل شده است. به گزرش شفقنا به نقل از پایگاه اینترنتی «سیدتی»، در راستای تغییر و ایجاد تجربه های غیر معمول، یک هواپیمای مسافربری مدل «ایرباس ۳۴۰» […]

نوشته تبدیل شدن هواپیما به سفره افطار اولین بار در تابش پدیدار شد.

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 219 تاريخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 ساعت: 16:53